Zoeken in deze blog

zondag 11 april 2010

# 22 Bibliotheek 2.0

Na de filmpjes bekeken te hebben en o.a. de stukken van Jan te hebben gelezen, ben ik verder gegaan met het stuk van Kees Hamann, Update manifest bibliothecaris 2.0. Nu heb ik al die punten aandachtig gelezen en het eerste wat bij mij op kwam is: ‘wauw, wat een ideaal!’ Dat heeft denk ik nogal wat voeten in de aarde om te bewerkstelligen. Het blijft een feit dat er in meeste bibliotheken toch een beetje een oubollige, tuttige cultuur heerst. Mensen houden nu eenmaal niet van grote veranderingen.

Als de veranderingen ook nog eens overweldigend zijn en het lastig wordt om die bij te benen is het erg moeilijk om het net zo positief te benaderen als in het manifest staat: ‘…betrouwbaar, onpartijdig, betrokken, uitnodigend, toegankelijk, inspirerend, deskundig en communicatief… ..ik geniet van de opwinding en het plezier van positieve veranderingen en straal dat uit naar collega’s..’ Het zou de ideale situatie zijn.

Als bibliothecarissen gezamenlijk over deze instelling en positiviteit beschikken zou je samen absoluut dichterbij die vernieuwende bibliotheek 2.0 kunnen komen. Maar daar heb je ‘iedereen’ voor nodig, of in ieder geval het merendeel van de werknemers in de organisatie. Met slechts een handjevol mensen die hier achter staan, sla je uiteindelijk denk ik toch de plank mis.

De manier waarop bibliotheek 2.0 gepresenteerd wordt in de filmpjes vind ik erg aantrekkelijk. Ik denk zeker dat er op deze manier een groot publiek bereikt kan worden. Immers via communities kun je veel ideeën uitwisselen en hoef je niet keer op keer het wiel zelf uit te vinden. Op de community van bibliotheek 2.0 ning kun je ook netwerken en heel erg veel informatie op doen. Wat wel belangrijk blijft is het filteren van alle informatie. Want waar ik zelf vaak tegen aan loop is de grote hoeveelheid tijd die ik besteed op de verschillende communities en de ‘information overload’. Wat in het filmpje getoond werd over het reserveren en bestellen van boeken, bijvoorbeeld via Hyves d.m.v. een widget, is wat het voorgaande betreft een heel goede oplossing.

1 opmerking:

  1. Je raakt denk ik een belangrijk pijnpunt. Zijn wij met z'n allen in staat om opener en transparant te reageren op hetgeen er in de wereld aan het veranderen is. En voelt iedereen de noodzaak? Ik heb ook mijn twijfels, maar blijf ervan overtuigd dat het moet gebeuren.

    Michael Stephens en David Lee King spraken er over tijdens Ugame Ulearn. En hun boodschap en van de andere sprekers was gelijk. Zorg dat je in gesprek komt met je klanten (abonnee en niet-abonnee). Stel ze vragen, wees geïnteresseerd en toon je oprecht bereid iets met hun input te doen.

    Ik zag een mooi en simpel voorbeeld. De bibliothecaris gaf een top 5 van wat volgens haar de beste sportfilms ooit waren. Ze sloot heel eenvoudig af met dat ze benieuwd was wat de lezer daar van vond, wat zijn top 5 zou zijn en of zij een film gemist had die ze absoluut zou moeten zien. Dat is uitnodigend en toont je interesse. En als je dat consequent volhoudt zul je zien dat gebruikers best bereid zijn die interactie aan te gaan. aar geef dat vooral tijd en stel je open op.

    BeantwoordenVerwijderen