Zoeken in deze blog

zondag 11 april 2010

# 15 Podcasts

Van Podcasts had ik wel gehoord en ik heb het ook wel eens iets beluisterd, maar op de één of andere manier dacht ik dat er meestal voor betaald moest worden.
Om dit ‘ding’ te kunnen doen heb ik iTunes op mijn laptop geïnstalleerd. Ik heb een iPod, dus met iTunes ben ik wel bekend. En nu kan ik ook muziek via mijn laptop overzetten. Altijd handig.
Toch ben ik niet iemand die heel veel met mijn mp3 speler doet. Meestal gebruik ik hem als ik in het vliegtuig zit of op het strand lig. En terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat dit helemaal niet waar is.. In mijn auto heb ik een muziekspeler waar ik mijn iPod op aan kan sluiten en zelfs nu staat er een muziek op, mijn iPod. Maar om nu constant de muziek te vernieuwen of er Podcasts op zetten? Nee, dat lijkt me niets. Het updaten van de muziek die er op staat vind ik al een irritante klus.

Na het downloaden van iTunes wordt er wel heel duidelijk uitgelegd d.m.v. een filmpje wat Podcasts zijn en hoe je het kunt gebruiken via iTunes. Je kunt je abonneren op bijv. een bepaalde zender en dan worden er steeds nieuwe Podcasts toegevoegd. Bovenin het mapje kun je zien hoeveel onbeluisterde Podcasts er zijn. De Podcasts zijn gratis en het zijn er wel meer dan 100.000.

Ik heb naar een aantal podcasts geluisterd voor dit onderdeel. Ik heb gezocht naar ‘Usher’ en ik kwam, behalve een radiouitzending waarin hij was, ook videocasts tegen, super leuk! Nooit geweten dat dit bestond! Daarna heb ik gezocht op ‘library’ en ook op ‘bibliotheek’. Daar kwam ik op Biebwatch van Pro Biblio en Ubieb. Bij Ubieb gaan kinderen onder begeleiding aan de slag om eigen video producties in en om hun bibliotheek te maken. Deze worden dus ook verspreid via Podcasts.

Ik denk dat via Podcasts zeker veel onder het publiek te brengen valt. Los daarvan is het voor kinderen een middel om educatieve projecten naar buiten te brengen, maar ook te bekijken en te beluisteren via hun eigen mp3. De rol van de mediacoach is hierin absoluut zeer belangrijk.

1 opmerking:

  1. En zeker als je al een radio-uitzending op de lokale radio verzorgt, is dit een snelle manier van informatie verspreiden. Zeker voor mensen voor wie de geschreven tekst niet goed te begrijpen is.

    BeantwoordenVerwijderen