Zoeken in deze blog

woensdag 24 maart 2010

# 6 Flickr 'Ehm...dit klinkt als...'



Dit onderdeel is wel een goede gelegenheid om te delen met jullie waar ik het nou precies over heb als ik praat over ‘mijn’ verteltafels. De meesten van jullie weten in elk geval wel dat het vooral speelt op de scholen waar Saskia (dé mediacoach) en ik werken en het gaat om een prentenboek wat ‘uitgebeeld’ wordt. Er staat ook steeds een exemplaar van de meest actuele verteltafel op de jeugdafdeling van de Centrale bibliotheek. Maar misschien weet toch nog niet iedereen wat het doel ervan is en misschien is het ook leuk om te bloggen over wat er tijdens ‘the making of’ allemaal bij komt kijken.

De verteltafel is een middel om belangstelling te wekken voor boeken, verhalen en taal. Hierbij gaat natuurlijk het plezier dat de kinderen eraan zouden moeten beleven voorop. Het begint dus al met het uitzoeken van een geschikt prentenboek, waarbij de personages duidelijk zijn en er eenvoudige handelingen uitgevoerd kunnen worden met de bijbehorende attributen. Herhaald voorlezen en vertellen is een erg belangrijk doel van de verteltafel. Via een betekenisvolle inhoud, dus door iets wat ‘leeft’ bij de kinderen, kun je ervoor zorgen dat de verhaalinhoud optimaal wordt opgenomen. Mede doordat ze zich beter kunnen inleven, concentreren en ze dingen herkennen kun je veel bereiken op het gebied van woordenschatontwikkeling. Dit is ook de reden waarom ik altijd aansluit bij thema’s die op de scholen lopen, zoals bijvoorbeeld nu ‘kleding/ de kleermaker’ en straks ‘kunst’.

Nu komen er in prentenboeken wel een heleboel moeilijke begrippen voor. Daarom maak ik van tevoren altijd een begrippen- en een attributenlijst. De begrippenlijst is vaak lang…. dus de attributenlijst ook! Daarmee begint voor mij vaak al de ‘help- ik- zie- sterretjes- periode’ en dit is vooral te danken aan mijn neiging naar ‘perfectionisme’. Ik wil het namelijk állemaal vinden en kopen en het moet er het liefst ook nog net zo uitzien als in het boekje. Ja. En dat gaat natuurlijk niet.
Gelukkig zijn de materialen die ik aanschaf wel (bijna) altijd leuk en aantrekkelijk voor de kinderen. En ze kunnen tegen een stootje.

Om er niet een al te lang verhaal van te maken zet ik in een sneltreinvaart neer wat nog meer…. een handleiding met een beschrijving van het prentenboek, een aantal lesideeën, een decorplaat met benamingen en de titel van het boekje, woordkaartjes met foto van moeilijke begrippen, een lijst met ‘zelf-uitleggen-woorden’ voor de leerkracht (vooral ‘doe’ woorden: kuchen, verbaasd, prachtig,..) , een kaartje voor op het kiesbord in de klas (dan kunnen ze kiezen dat ze bij de tafel willen spelen), benamingen op de attributen (voor zover mogelijk), en at last but not least: een digitale versie van het boek (pp of moviemaker). Dit alles maakt de verteltafel echt een fantastisch leermiddel. En dit alles is als aanvulling op het reguliere lesprogramma! Impuls Brede School, toch echt een geweldige initiatief vanuit van het rijk, een slimme zet van de bibliotheek van de toekomst en een aanwinst voor de scholen. Je kunt nog even door naar mijn verteltafel ‘set’ op Flickr..?

http://www.flickr.com/photos/zemm2010/sets/

* Was dit de manier om jullie door te linken.. ik denk dat ik iets niet helder zie @ Flickr?

1 opmerking:

  1. De juiste link is één klik verder: www.flickr.com/photos/zemm2010/sets/72157623673789680/.

    Het ziet er in ieder geval leuk uit. Lijkt me een leuk project om aan te werken.

    Nog een tip om je tekst leesbaar te maken. Zorg voor korte alinea's en gebruik vooral tussenkopjes. Anders wordt een grijze letterbrei, zeker nu grijs op grijs je kleurencombinatie is.

    BeantwoordenVerwijderen